Gdy nie ma szans na własny garaż - wbudowany w bryłę domu, czy też wolnostojący - wówczas sensownym rozwiązaniem wydaje się postawienie wiaty garażowej na działce.
Wiata garażowa
jest tania, oszczędza miejsce, a w dzisiejszych czasach jej
złożenie w przestrzeni przydomowej nie jest żadnym uciążliwym
problemem. Niekiedy wystarczy kilka kwadransów poświęconych na
rekonesans i zamówienie wiaty wraz z montażem przez internet. Na co
trzeba zwrócić uwagę szukając wiaty garażowej?
Wiaty garażowe z zadaszeniem z poliwęglanu
Najpopularniejsze
to te zbudowane z drewna, ale też szeroko omawiane są ostatnio
wiaty metalowe, z zadaszeniem z paneli z poliwęglanu. Poliwęglan to
tworzywo sztuczne - nieco mniej kłopotliwe od szkła.
Nieprzemakalne, przepuszczające światło, wytrzymałe na duże
obciążenia śniegu i niezamarzające zbyt szybko: stanowi bardzo
dobrą alternatywę dla szkła. Najważniejsza ze wszystkich różnica
między szkłem a poliwęglanem to łatwość tłuczenia:
grad, opadające gałęzie, czy efekty wichur lub też piłka do
gry rzucana przez dzieci nie jest w stanie przebić paneli z
poliwęglanu. Szkło natomiast - radzi sobie zdecydowanie
gorzej. Ciekawostką jest też wyjątkowo estetyczny wygląd:
poliwęglan połączony z metalem to ultranowoczesny, ale też bardzo
uniwersalny wybieg aranżacyjny. Pasuje do niemal każdego ogrodu,
każdej aranżacji zawsze dodaje też delikatnie eleganckiego sznytu.
Wiaty
z poliwęglanowym poszyciem dachowym są chętnie wybierane tam,
gdzie liczy się dostęp do światła. Mały podjazd położony w
gęsto zalesionej okolicy lub podjazd zacieniony przez wysokie
budynki - to miejsca, w których dodatkowe zadaszenie
zasłaniające dostępu do słońca mogłoby doprowadzać już
do przesadnego mroku, całkiem nieprzyjemnego latem. Wiaty
poliwęglanowe wystawione na pełne słońce natomiast ochronią
karoserię przed zgubnym działaniem promieni UV - jest to materiał
nieprzepuszczalny dla długich fal promieniowania słonecznego. Warto
przy tym pamiętać, aby wybierać poliwęglan wielokomorowy, zamiast
litego. Ma on zdecydowanie bardziej zwartą i trwałą strukturę,
rzadziej pęka i lepiej znosi wahania temperatur.
![]() |
Wiata
o konstrukcji aluminiowej, w której zadaszenie opiera się na
filarach bocznych. Wiata
tego typu fantastycznie oszczędza miejsce na działce. Fot.
Ogrodosfera
|
Wiaty z drewna
Decydując
się na zadaszenie z poliwęglanu pamiętajmy, że nie musi być ona
koniecznie łączona ze stalową lub aluminiową konstrukcją. Bardzo
korzystnie może wyglądać także z wiatą garażową zbitą z
drewna. Drewno używane do produkcji wiat to najczęściej sosna i
świerk, gatunki o bardo dobrych parametrach użytkowych, niedrogie,
a jednocześnie dość ładne. Z łatwością poddają się
impregnacji (świerk nieco gorzej od sosny), chętnie przyjmują
farbę i lakiery, a ich struktura nie ma uciążliwej tendencji
do zmieniania objętości wraz ze zmianą poziomu wilgotności i
nasłonecznienia.
![]() |
Na
zdjęciu powyżej: wiata drewniana z zadaszeniem z poliwęglanu. Fot.Ogrodosfera
|
Przy
stawianiu wiaty garażowe z drewna na działce szczególnie istotna
jest kwestia ustanowienia dla niej odpowiedniego podłoża. Powinno
być nie tylko utwardzone i wyrównane (to dla lepszego manewrowania
autem), ale przede wszystkim: oddzielone od drewnianej konstrukcji
wiaty. Drewniane słupy konstrukcyjne "wpuszczone"
bezpośrednio do ziemi szybko doprowadzą cały obiekt do ruiny przez
zawilgocenie, zagrzybienie i zbutwienie. Dlatego, wiaty garażowe o
niewielkich rozmiarach i niskiej wadze powinny zostać
zakotwione w glebie za pomocą metalowych słupów, tudzież
wbetonowane do fundamentów.
![]() |
Na
zdjęciu powyżej: duża wiata drewniana, przeznaczona na dwa
stanowiska. Fot. Ogrodosfera
|
Podłoże pod wiatę garażową
Według
wielu, najwygodniejszym podłożem jest prosta wylewka betonowa na
całej powierzchni pokrytej przez wiatę. Przeciwnicy takiego
rozwiązania jednak twierdzą, że w praktyce realizacja takiego
pomysłu przynosi problemy z zalegającą na wylewce wodą oraz z
szybkim ścieraniem się betonu. Kostka brukowa, płyty betonowe,
kostka drewniana: to dalsze pomysły na wyłożenie podłoża.
Szukając odpowiedniego, powinniśmy przede wszystkim stawiać sobie
pytania: na jakim podłożu najlepiej będzie nam parkować,
jaki jest ciężar naszego samochodu, czy podłoże ma tendencje do
zastawania się wody? Niezależnie od tego, na jaki rodzaj
nawierzchni ostatecznie się zdecydujemy, zawsze trzeba usunąć
wierzchnią warstwę gleby (ok. 30 cm, acz głębokość kopania
powinna zależeć ostatecznie od rodzaju nawierzchni - gleba
piaszczysta może mieć cieńszą wyrwę, mniej przepuszczalna
natomiast - głębszą). Wykopany pas gleby zastępujemy piaskiem,
drobnym żwirkiem lub pospółką. Obrzeża tak przygotowanego
podłoża należy obramować, aby zapobiec jego rozchodzeniu się.
![]() |
Na
zdjęciu powyżej widzimy przykład utwardzonego
i
wyrównanego podłoża pod wiatę garażową. Fot. Ogrodosfera
|
Wymiary wiaty
Wiaty
garażowe, standardowo, przeznaczone są do przechowywania jednego
samochodu. Jeśli jednak nasze potrzeby są większe, wówczas możemy
popatrzeć na coraz szerszą ofertę wiat garażowych przeznaczonych
na kilka samochodów. Wprawdzie nadal są problemy ze znalezieniem
największych modeli bez słupów nośnych wewnątrz, jednak nie da
się ukryć, że jest tutaj już zdecydowanie ciekawiej niż jeszcze
dziesięć lat temu. Warto tutaj jednak zwrócić uwagę na przepisy:
te mówią jasno, że jeśli na naszej posesji ma stanąć wiata
o powierzchni przekraczającej 35 m², wówczas koniecznie
musimy zgłosić taki zamiar do Urzędu Miasta lub Gminy. Gdy wiata
ma więcej niż 50 m², wtedy konieczne jest już niestety
uzyskanie pozwolenia na budowę takiego obiektu. Jakie wymiary
powinna mieć wiata? To zależy ściśle od tego, jakie mamy auto!
Można jednak "na oko" ocenić, że minimalne wymiary dla
wiaty na jeden samochód osobowy powinna mieć min. ok. 2,5 m, a
długość: od 5 do 6 m.
![]() |
Niewielka
wiata garażowa, przeznaczona dla jednego auta osobowego. Fot.
Ogrodosfera
|
Podsumowanie
Wiata
to dobry wybór dla posiadaczy niewielkich działek - budowa
wiaty wymaga zdecydowanie mniej miejsca niż budowa
samodzielnego garażu. Szczególnie, gdy zdecydujemy się na wariant
wiaty przejezdnej, czyli takiej, która jest zadaszeniem drogi
dojazdowej. Zwykle taka wiata stoi tuż przy bramie wjazdowej na
posesję.
Być
może wiata nie daje takiego komfortu jak pełen garaż, do
którego możemy wchodzić wprost z domu, bez marznięcia po drodze,
ani też nie daje komfortu dokonywania napraw i czyszczenia auta w
ciepłym pomieszczeniu. Jednak to właśnie wiata, przy swojej małej
dokuczliwości względem naszego portfela, będzie szybkim
i prostym sposobem na dostateczne osłonięcie naszego auta.
Na zdjęciach powyżej: wiaty garażowe (źr. Ogrodosfera)
Na zdjęciach powyżej: wiaty garażowe (źr. Ogrodosfera)
Mi bardzo podoba się wiata z zamykanym pomieszczeniem gospodarczym. Praktyczna i ładna :)
OdpowiedzUsuńTaka wiata to jest jakieś rozwiązanie, ale trochę niedoskonałe jak dla mnie. Przede wszystkim nie chroni auta przed zamarzaniem zimą. Więc w sumie co mi po takiej wiacie jak prawie przed niczym nie chroni.
OdpowiedzUsuńWiadomo, że garaż jest lepszą opcją, jednak wiata chroni przed wieloma rzeczami. W zimie przed śniegiem, w lecie daje cień, chroni przed gradem. Znam wiele osób, które mimo iż mają garaż to wolą wiatę bo nie chce im się wjeżdżać do garażu :P
UsuńRównież zdecydowanie bardziej wolę garaż niż wiatę, ale jak jest mało miejsca to wiata będzie okej, zawsze coś tam ochroni.
OdpowiedzUsuńWiata jest dobrym pomysłem, chociaż garaż jest praktyczniejszy - można w nim coś schować i mamy pewność, że auto nie będzie marzło w długie, zimowe dni
OdpowiedzUsuńJa zdecydowałem się na garaż, mam jednak miejsce na wiatę jeszcze i myślę czy to będzie dobry pomysł.
OdpowiedzUsuńŁadnie to wygląda. Latem się znakomicie sprawdzi ale zimą? Nie sądzisz, że lepiej sprawdziłby się jakiś 'wypasiony' albo chociaż prosty garaż?
OdpowiedzUsuńCo prawda wiata nie zastąpi garażu ale zawsze coś. No i oczywiście bardzo ładnie się prezentuje jako dekoracja ogrodu.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa opcja. Ja niestety nie mam garażu, bo nie starczyło miejsca na działce, ale jakby taką wiatę o ścianę domu oprzeć, to może miałoby to jakiś sens.
OdpowiedzUsuńTaka wiata dobra nad tarasem żeby sobie posiedzieć nawet w brzydką pogodę na dworze. My chcemy coś takiego zrobić żeby wiatę połączyć z domem.
OdpowiedzUsuńW sumie ciekawy pomysł z tą wiatą. Jeśli ktoś nie może mieć garażu to chociaż tyle. Przed czymś zawsze ochroni.
OdpowiedzUsuńPodobają mi się takie wiaty. NA razie, oprócz garażu, mamy zrobiony parking przy wjeździe, ale przyznam CI się szczerze, że marzy mi się, by kiedyś zrobić tam choćby jakąś prostą wiatę, zadaszenie. Zawsze to jakaś ochrona dla samochodu, a i ładnie wygląda. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńMi również takie wiaty się podobają. Jednak mamy za mało miejsca na wiatę garażową, ale być może kiedyś pojawi się ona w postaci drewutni i składziku na narzędzia ogrodowe.
UsuńWiata to również dobry pomysł, kiedy mamy jedno stanowisko w garażu, a potrzebujemy drugie. Najlepiej postawić wiatę przy ścianie. Najtaniej, a w dodatku szyby nie będą zamarzały, przynajmniej z jednej strony. Sprawdzone.
OdpowiedzUsuńŚwietne propozycje. Sam zastanawiam się nad wybudowaniem takiej wiaty bo jest to fajna alternatywa dla zwykłego garażu ale z drugiej strony jednak to nie to samo.
OdpowiedzUsuńWiata to dobra opcja. Osobiście mam 2 auta a przy tym jedną wiatę + garaż. Takie połączenie też jest dobre. Polecam ;)
OdpowiedzUsuńDzięki za inspiracje. W przyszłym roku zamierzam wybudować taką wiatę.
OdpowiedzUsuńMimo, że wiata nie jest idealnym rozwiązaniem, to na pewno lepszy taki pomysł niż trzymanie auta pod "gołym niebem" na parkingu :)
OdpowiedzUsuńOpcja ciekawa, u nas w Polsce to chyba mało kto póki co z niej korzysta. Jednak duży plus za napisanie o tym;)
OdpowiedzUsuńMogę się pochwalić że mam taką wiatę na 2 samochody i przyznam że to świetna sprawa!
OdpowiedzUsuńAltana na samochód to bardzo dobry pomysł. Ja właśnie przymierzam się do zrobienia takiej wiaty, ale połączonej z domem. Moim zdaniem jest to rozwiązanie znacznie tańsze niż budowa garażu, a równie skuteczne jeśli chodzi o ochronę przed opadami deszczu czy śniegu. Jeśli chodzi o podłoże to myślę o zastosowaniu płyt drogowych bo to również jest tańsze od kostki brukowej. Moim zdaniem warto zdecydować się na takie rozwiązanie ;)
OdpowiedzUsuńJeśli nie stać nas na garaże ukazane we wpisie, warto zastanowić się również nad zwykłym schronieniem dla naszego samochodu w postaci garażu blaszanego.
OdpowiedzUsuń