16 listopada 2017

Wiata: tania i wygodna alternatywa dla garażu


Gdy nie ma szans na własny garaż - wbudowany w bryłę domu, czy też wolnostojący - wówczas sensownym rozwiązaniem wydaje się postawienie wiaty garażowej na działce.
Wiata garażowa jest tania, oszczędza miejsce, a w dzisiejszych czasach jej złożenie w przestrzeni przydomowej nie jest żadnym uciążliwym problemem. Niekiedy wystarczy kilka kwadransów poświęconych na rekonesans i zamówienie wiaty wraz z montażem przez internet. Na co trzeba zwrócić uwagę szukając wiaty garażowej?


Wiaty garażowe z zadaszeniem z poliwęglanu

Najpopularniejsze to te zbudowane z drewna, ale też szeroko omawiane są ostatnio wiaty metalowe, z zadaszeniem z paneli z poliwęglanu. Poliwęglan to tworzywo sztuczne - nieco mniej kłopotliwe od szkła. Nieprzemakalne, przepuszczające światło, wytrzymałe na duże obciążenia śniegu i niezamarzające zbyt szybko: stanowi bardzo dobrą alternatywę dla szkła. Najważniejsza ze wszystkich różnica między szkłem a poliwęglanem to łatwość tłuczenia: grad, opadające gałęzie, czy efekty wichur lub też piłka do gry rzucana przez dzieci nie jest w stanie przebić paneli z poliwęglanu. Szkło natomiast - radzi sobie zdecydowanie gorzej. Ciekawostką jest też wyjątkowo estetyczny wygląd: poliwęglan połączony z metalem to ultranowoczesny, ale też bardzo uniwersalny wybieg aranżacyjny. Pasuje do niemal każdego ogrodu, każdej aranżacji zawsze dodaje też delikatnie eleganckiego sznytu.

Prosta wiata garażowa, wybudowana na drewnianym stelażu, pokryta zaokrąglonymi panelami z poliwęglanu.
Na niewielkich działkach, konstrukcję tego typu można wykorzystywać jako wiatę przejazdową. Fot. Ogrodosfera
Wiaty z poliwęglanowym poszyciem dachowym są chętnie wybierane tam, gdzie liczy się dostęp do światła. Mały podjazd położony w gęsto zalesionej okolicy lub podjazd zacieniony przez wysokie budynki - to miejsca, w których dodatkowe zadaszenie zasłaniające dostępu do słońca mogłoby doprowadzać już do przesadnego mroku, całkiem nieprzyjemnego latem. Wiaty poliwęglanowe wystawione na pełne słońce natomiast ochronią karoserię przed zgubnym działaniem promieni UV - jest to materiał nieprzepuszczalny dla długich fal promieniowania słonecznego. Warto przy tym pamiętać, aby wybierać poliwęglan wielokomorowy, zamiast litego. Ma on zdecydowanie bardziej zwartą i trwałą strukturę, rzadziej pęka i lepiej znosi wahania temperatur. 

Wiata o konstrukcji aluminiowej, w której zadaszenie opiera się na filarach bocznych. Wiata tego typu fantastycznie oszczędza miejsce na działce. Fot. Ogrodosfera

Wiaty z drewna

Decydując się na zadaszenie z poliwęglanu pamiętajmy, że nie musi być ona koniecznie łączona ze stalową lub aluminiową konstrukcją. Bardzo korzystnie może wyglądać także z wiatą garażową zbitą z drewna. Drewno używane do produkcji wiat to najczęściej sosna i świerk, gatunki o bardo dobrych parametrach użytkowych, niedrogie, a jednocześnie dość ładne. Z łatwością poddają się impregnacji (świerk nieco gorzej od sosny), chętnie przyjmują farbę i lakiery, a ich struktura nie ma uciążliwej tendencji do zmieniania objętości wraz ze zmianą poziomu wilgotności i nasłonecznienia.

Na zdjęciu powyżej: wiata drewniana z zadaszeniem z poliwęglanu. Fot.Ogrodosfera
Przy stawianiu wiaty garażowe z drewna na działce szczególnie istotna jest kwestia ustanowienia dla niej odpowiedniego podłoża. Powinno być nie tylko utwardzone i wyrównane (to dla lepszego manewrowania autem), ale przede wszystkim: oddzielone od drewnianej konstrukcji wiaty. Drewniane słupy konstrukcyjne "wpuszczone" bezpośrednio do ziemi szybko doprowadzą cały obiekt do ruiny przez zawilgocenie, zagrzybienie i zbutwienie. Dlatego, wiaty garażowe o niewielkich rozmiarach i niskiej wadze powinny zostać zakotwione w glebie za pomocą metalowych słupów, tudzież wbetonowane do fundamentów. 

Na zdjęciu powyżej: duża wiata drewniana, przeznaczona na dwa stanowiska. Fot. Ogrodosfera

Podłoże pod wiatę garażową

Według wielu, najwygodniejszym podłożem jest prosta wylewka betonowa na całej powierzchni pokrytej przez wiatę. Przeciwnicy takiego rozwiązania jednak twierdzą, że w praktyce realizacja takiego pomysłu przynosi problemy z zalegającą na wylewce wodą oraz z szybkim ścieraniem się betonu. Kostka brukowa, płyty betonowe, kostka drewniana: to dalsze pomysły na wyłożenie podłoża. Szukając odpowiedniego, powinniśmy przede wszystkim stawiać sobie pytania: na jakim podłożu najlepiej będzie nam parkować, jaki jest ciężar naszego samochodu, czy podłoże ma tendencje do zastawania się wody? Niezależnie od tego, na jaki rodzaj nawierzchni ostatecznie się zdecydujemy, zawsze trzeba usunąć wierzchnią warstwę gleby (ok. 30 cm, acz głębokość kopania powinna zależeć ostatecznie od rodzaju nawierzchni - gleba piaszczysta może mieć cieńszą wyrwę, mniej przepuszczalna natomiast - głębszą). Wykopany pas gleby zastępujemy piaskiem, drobnym żwirkiem lub pospółką. Obrzeża tak przygotowanego podłoża należy obramować, aby zapobiec jego rozchodzeniu się. 

Na zdjęciu powyżej widzimy przykład utwardzonego
i wyrównanego podłoża pod wiatę garażową. Fot. Ogrodosfera

Wymiary wiaty

Wiaty garażowe, standardowo, przeznaczone są do przechowywania jednego samochodu. Jeśli jednak nasze potrzeby są większe, wówczas możemy popatrzeć na coraz szerszą ofertę wiat garażowych przeznaczonych na kilka samochodów. Wprawdzie nadal są problemy ze znalezieniem największych modeli bez słupów nośnych wewnątrz, jednak nie da się ukryć, że jest tutaj już zdecydowanie ciekawiej niż jeszcze dziesięć lat temu. Warto tutaj jednak zwrócić uwagę na przepisy: te mówią jasno, że jeśli na naszej posesji ma stanąć wiata o powierzchni przekraczającej 35 m², wówczas koniecznie musimy zgłosić taki zamiar do Urzędu Miasta lub Gminy. Gdy wiata ma więcej niż 50 m², wtedy konieczne jest już niestety uzyskanie pozwolenia na budowę takiego obiektu. Jakie wymiary powinna mieć wiata? To zależy ściśle od tego, jakie mamy auto! Można jednak "na oko" ocenić, że minimalne wymiary dla wiaty na jeden samochód osobowy powinna mieć min. ok. 2,5 m, a długość: od 5 do 6 m. 

Niewielka wiata garażowa, przeznaczona dla jednego auta osobowego. Fot. Ogrodosfera

Podsumowanie

Wiata to dobry wybór dla posiadaczy niewielkich działek - budowa wiaty wymaga zdecydowanie mniej miejsca niż budowa samodzielnego garażu. Szczególnie, gdy zdecydujemy się na wariant wiaty przejezdnej, czyli takiej, która jest zadaszeniem drogi dojazdowej. Zwykle taka wiata stoi tuż przy bramie wjazdowej na posesję. 
Być może wiata nie daje takiego komfortu jak pełen garaż, do którego możemy wchodzić wprost z domu, bez marznięcia po drodze, ani też nie daje komfortu dokonywania napraw i czyszczenia auta w ciepłym pomieszczeniu. Jednak to właśnie wiata, przy swojej małej dokuczliwości względem naszego portfela, będzie szybkim i prostym sposobem na dostateczne osłonięcie naszego auta. 

Na zdjęciach powyżej: wiaty garażowe (źr. Ogrodosfera) 

17 komentarzy

  1. Mi bardzo podoba się wiata z zamykanym pomieszczeniem gospodarczym. Praktyczna i ładna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Taka wiata to jest jakieś rozwiązanie, ale trochę niedoskonałe jak dla mnie. Przede wszystkim nie chroni auta przed zamarzaniem zimą. Więc w sumie co mi po takiej wiacie jak prawie przed niczym nie chroni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, że garaż jest lepszą opcją, jednak wiata chroni przed wieloma rzeczami. W zimie przed śniegiem, w lecie daje cień, chroni przed gradem. Znam wiele osób, które mimo iż mają garaż to wolą wiatę bo nie chce im się wjeżdżać do garażu :P

      Usuń
  3. Również zdecydowanie bardziej wolę garaż niż wiatę, ale jak jest mało miejsca to wiata będzie okej, zawsze coś tam ochroni.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiata jest dobrym pomysłem, chociaż garaż jest praktyczniejszy - można w nim coś schować i mamy pewność, że auto nie będzie marzło w długie, zimowe dni

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja zdecydowałem się na garaż, mam jednak miejsce na wiatę jeszcze i myślę czy to będzie dobry pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ładnie to wygląda. Latem się znakomicie sprawdzi ale zimą? Nie sądzisz, że lepiej sprawdziłby się jakiś 'wypasiony' albo chociaż prosty garaż?

    OdpowiedzUsuń
  7. Co prawda wiata nie zastąpi garażu ale zawsze coś. No i oczywiście bardzo ładnie się prezentuje jako dekoracja ogrodu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa opcja. Ja niestety nie mam garażu, bo nie starczyło miejsca na działce, ale jakby taką wiatę o ścianę domu oprzeć, to może miałoby to jakiś sens.

    OdpowiedzUsuń
  9. Taka wiata dobra nad tarasem żeby sobie posiedzieć nawet w brzydką pogodę na dworze. My chcemy coś takiego zrobić żeby wiatę połączyć z domem.

    OdpowiedzUsuń
  10. W sumie ciekawy pomysł z tą wiatą. Jeśli ktoś nie może mieć garażu to chociaż tyle. Przed czymś zawsze ochroni.

    OdpowiedzUsuń
  11. Podobają mi się takie wiaty. NA razie, oprócz garażu, mamy zrobiony parking przy wjeździe, ale przyznam CI się szczerze, że marzy mi się, by kiedyś zrobić tam choćby jakąś prostą wiatę, zadaszenie. Zawsze to jakaś ochrona dla samochodu, a i ładnie wygląda. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi również takie wiaty się podobają. Jednak mamy za mało miejsca na wiatę garażową, ale być może kiedyś pojawi się ona w postaci drewutni i składziku na narzędzia ogrodowe.

      Usuń
  12. Wiata to również dobry pomysł, kiedy mamy jedno stanowisko w garażu, a potrzebujemy drugie. Najlepiej postawić wiatę przy ścianie. Najtaniej, a w dodatku szyby nie będą zamarzały, przynajmniej z jednej strony. Sprawdzone.

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetne propozycje. Sam zastanawiam się nad wybudowaniem takiej wiaty bo jest to fajna alternatywa dla zwykłego garażu ale z drugiej strony jednak to nie to samo.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wiata to dobra opcja. Osobiście mam 2 auta a przy tym jedną wiatę + garaż. Takie połączenie też jest dobre. Polecam ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzięki za inspiracje. W przyszłym roku zamierzam wybudować taką wiatę.

    OdpowiedzUsuń

Razem tworzymy to miejsce! Będzie mi miło jeżeli na koniec pod wpisem zostawisz komentarz. Dla Ciebie to moment, a dla mnie istotna wskazówka :)

TOP