28 kwietnia 2016

Greckie wakacje #3 Thassos

Greckie wakacje na wyspie Thassos

Drugą z kolei grecką wyspę jaka udało nam się zwiedzić to Thassos. Byliśmy na niej w wrześniu 2014 r. Wyspa u nas mało znana i chyba niedoceniona. By na nią dotrzeć trzeba płynąć promem ponieważ nie ma na niej lotniska, a jakby nie było jest to dodatkowa atrakcja.

Z racji bliskości na wyspie spotkamy głównie Rumunów i Bułgarów, którzy przyjeżdżają swoimi samochodami. Wyspa jest piękna, zielona, słynie z wydobycia marmuru, który nadaje wodzie piękny szmaragdowy kolor. Jednak pogoda nie jest tu już tak pewna jak na Rodos. Podczas naszego dwutygodniowego pobytu zdarzyła się burza, która narobiła dużo zniszczeń, które możecie zobaczyć na zdjęciach. Wprawdzie nie zepsuło nam to pobytu, ale morze już nie było takie czyste i zrezygnowaliśmy np. z jechania nad Giolę ponieważ została ona zabłocona. To wszystko wydarzyło się w połowie naszego pobytu, więc mieliśmy czas zobaczyć wyspę w pełnej jej klasie, co niestety nie wszystkim było dane. Oczywiście to co się wydarzyło to był przypadek, który nie zdarza się co roku. Wydarzenie to dość aktywnie pokazywały TV rumuńskie i bułgarskie. W Polsce nic na ten temat nie mówiono.

Plaża Tripiti wypłukana na jakieś 2m wysokości
Na tym zdjęciu widać jak mocny to był nurt, że aż skuter wepchnęło pod samochód.
Tak wypłukało drogę. To był zaparkowany samochód.
To nie rzeka a ulica. Szkoda było stracić choć jeden dzień, więc buty w dłoń i idziemy.

Miejscowość w której zatrzymaliśmy się to Tripiti. Tym razem była to miejscowość bardzo przemyślana. Tripiti słynie  z najpiękniejszej plaży na Thassos, chociaż nie moim zdaniem :P Plaża wprawdzie ładna, głęboka i piaszczysta, ale czy najpiękniejsza?

Od naszego hotelu Green Bay, który był praktycznie przy samej plaży, było jednak dosyć daleko do cywilizacji. Trzeba było maszerować ok 1h, większość wzdłuż plaży, ale był też odcinek, którym się szło po ulicy bez chodnika. W dzień nie był to dla nas żaden problem, natomiast wieczorem była to wycieczka z przygodami :P Hotel był odnowiony, dzięki czemu pokoje w ogóle nie przypominały tych, na które się nastawiłam - oczywiście na ogromny +. Hotel Green Bay prowadzony przez rodzinę, zawsze czysto, córka właścicieli trochę mówi po polsku, ponieważ głównymi gośćmi są Polacy i Czesi. Jedzenie średnie, jak na moje gusta. Do wyboru były zawsze 2 dania, na które decydowaliśmy się podczas śniadania (były zapisy), do tego zupa i deser w postaci budyniu, owoców lub galaretki. Jakby była możliwość to wzięlibyśmy tylko śniadania.

Tym razem wzięliśmy opcję wyżywienia z obiadokolacją, dzięki czemu odwiedziliśmy kilka świetnych Tawern. Z całego serca mogę polecić tawernę „Gorge”, która prowadzi w własnej osobie. Jedzenie pyszne, np. sałatka z tuńczykiem, szybka i miła obsługa. Gorge również nie doliczy Wam chlebowego, zawsze czymś na koniec poczęstuje, no i ceny są niższe od tych w karcie.
George w własnej osobie :)

Mogę polecić również tawernę Pirofani przy plaży Tripiti - jedzenie również pyszne, ale gorzej z obsługą i zawsze doliczają kilka euro do rachunku.

Jest jeszcze jedna Tawerna właśnie między Tripiti a Limenarią, która poznacie po suszących się ośmiornicach, którą chcieliśmy spróbować, ale niestety nie udało nam się do niej wbić, bo zawsze było tyle ludzi.
Na Thassos skorzystaliśmy z dwóch wycieczek zorganizowanych przez biuro Itaki. Pierwsza z nich to wycieczka dookoła wyspy. I o ile faktycznie zobaczyliśmy dużo ciekawych miejsc, do których pewnie sami byśmy nie trafili, to z wycieczki byliśmy średnio zadowoleni ze względu na jej tempo. Mieliśmy wrażenie, że celem pilotki jest zaprowadzenie nas do polecanych przez nią lokalnych sklepików by zostawić tam trochę grosza. Miejsca, które odwiedziliśmy w ramach wycieczki to:
- stolica wyspy Limenas w którym znajduje się muzeum archeologiczne

- Panagia

- Aliki, przepiękna miejscowość z szmaragdowym morzem, gdzie wydobywano marmur

- Monastyr, czyli klasztor Archanioła Michała, gdzie przechowywana jest najcenniejsza relikwia wyspy – gwóźdź, którym przybita była do krzyża prawa ręka Jezusa Chrystusa

Aby wejść do klasztoru wymagany jest odpowiedni strój. Jeżeli takiego nie macie to zostaniecie przyodziani w takie cudo :)

Drugą wycieczkę jaką mieliśmy wykupiona to rejs statkiem. I o ile tu byłam sceptycznie nastawiona, bo wycieczka opiera się głównie na pływaniu, a ja (aż wstyd się przyznać), ale nie umiem, to bardzo nam się podobała ta wersja wypoczynku. Można było zobaczyć wyspę z innej perspektywy, niedostępnej od strony lądu.

W cenie był taki o to posiłek :P
Można było łowić ryby :)

I nieoczekiwana niespodzianka - foka

Oprócz zorganizowanych wycieczek zdecydowaliśmy się na podróż autobusem do Theologos. Przepiękne miasto, z niepowtarzalnym wiejskim klimatem, trochę opustoszałe, ale czujemy się tam jakbyśmy się cofnęli o kilkaset lat. Naprawdę warto tam pojechać i trochę pospacerować kamiennymi uliczkami.

Podsumowując z całego serca polecam Thassos, szczególnie osobom, które chcą wypocząć, wyciszyć się i  nacieszyć oczy pięknymi widokami. Polecam również zatrzymać się w mieście Limenaria, z pewnością jest to najbardziej urokliwe miejsce na całej wyspie. Jedynie czego mi brakowało to trochę większej ilości ludzi, bo żal było patrzeć na pustawe tawerny, ale może dlatego też wyspa ta zachowała jeszcze swoją dziewiczość?

Urocza zatoka z jaskinią zdobyta. Znajduje się ona za portem w Limenarii, ale dostać się do niej nie jest tak łatwo :P

Plaża Metalia

Piece hutnicze na plaży Metalia
Krąg z bloków marmurowych na wzgórzu Limenarii
Widok na krąg od strony morza

Port w Limenarii
Życie podwodne nie jest imponujące

Że niby reklama tawerny

W drodze z Limenarii do Pefkari
Na drodze z Tripiti do Limenarii

Limenaria wieczorową porą

Wszędobylskie koty

Przepiękna bugenwilla
Widok na górę Athos
W miejscach mało uczęszczanych trzeba uważać na jeżowce

Tak jak poprzednio - wszystkie fotografie bez obróbki, ale wykonywane już innym (nowszym) aparatem. Jednak mimo wszystko nie oddają faktycznego piękna tego miejsca.