28 października 2015

Warunki zabudowy - krok po kroku



W dzisiejszym poście postaram się krok po kroku poprowadzić Was przez procedurę wydania decyzji o warunkach zabudowy. Ja starając się o warunki skakałam po różnych forach i stronach szukając informacji i nie znalazłam takiego rzetelnego przewodnika. Jak się okazało „nie taki diabeł straszny jak go malują”. Jednak jakbym wiedziała, gdzie się udać w jakiej kolejności i jaki jest czas oczekiwania - pewnie cały proces nie trwałby tak długo.

Decyzja o warunkach zabudowy jest potrzebna, gdy chcesz wybudować dom na terenie nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:
  1. Co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu.
  2. Teren ma dostęp do drogi publicznej.
  3. Istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego.
  4. Teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne albo jest objęty zgodą uzyskaną przy sporządzaniu miejscowych planów, które utraciły moc na podstawie art. 67 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity z 1999 r. Dz.U. Nr 15, poz. 1112).
  5. Decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi.

Kto wydaje warunki zabudowy?
Warunki zabudowy to decyzja wydawana bezpłatnie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w urzędzie (miasta lub gminy), o którą może się ubiegać każdy zainteresowany. Nie musi być to właściciel, może być to osoba, która dopiero planuje zakup działki

Ile się czeka na decyzję o warunkach zabudowy ?
Generalnie na decyzję czeka się 2 miesiące, a dla działek znajdujących się na terenie parku krajobrazowego 3 miesiące.

Kto jest informowany o decyzji?
Decyzję otrzymują inwestor i sąsiedzi. Każda ze stron w ciągu 14 dni może się od niej odwołać do samorządowego kolegium odwoławczego, nie podając szczegółowego uzasadnienia.

Jak długo są ważne warunki zabudowy?

Decyzja o warunkach zabudowy jest bezterminowa, ale może wygasnąć, gdy inny inwestor dostanie pozwolenie na budowę na tej działce albo dla terenu zostanie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, którego ustalenia będą inne niż w wydanej decyzji. W tym ostatnim wypadku decyzja nie wygaśnie, gdy inwestor uzyskał już ostateczne pozwolenie na budowę.

Jakie dokumenty trzeba złożyć by uzyskać warunki zabudowy?
W celu uzyskania decyzji o warunkach zabudowy należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w Wydziale Budownictwa, Architektury, Urbanistyki, czyli:
  • Wypełniony formularz wniosku - do pobrania w urzędzie miasta/gminy.
  • Odpowiednie mapki, które uzyskamy w Starostwie Powiatowym w Wydziale Geodezji lub u geodety. 
    W moim przypadku były to:- 3 egz. oryginału mapy zasadniczej w skali 1:1000 (sytuacja, uzbrojenie, ewidencja),- 1 egz. oryginału mapy zasadniczej w skali 1:1000 (sytuacja, uzbrojenie, ewidencja) obejmującej obszar przeznaczony do analizy nie mniejszy niż 3-krotna szerokość frontu działki przylegającej do drogi, w każdym kierunku od granic działki objętej wnioskiem- 1 egz. oryginału mapy ewidencyjnej w skali 1:1000

    Każda mapka jest wydawana odpłatnie (kilkanaście do kilkadziesiąt złotych) i czeka się na nią kilka dni.

Uwaga Mapki ważne są tylko 3 miesiące. Do tego czasu musimy złożyć wniosek. W innym przypadku będziemy zmuszeni udać się znowu po nowe mapki.

  • Wypis z rejestru gruntów, który uzyskamy w Starostwie Powiatowym w Wydziale Geodezji, Kartografii i Katastru
    W moim przypadku były to:
    - 1 egz. oryginału pełnego wypisu z rejestru gruntów dla działki objętej wnioskiem
    - 1 egz. oryginału skróconego wypisu ze skorowidza działek sąsiednich

    Wypisy są wydawane odpłatnie (kilkadziesiąt złotych), czeka się na nie do dwóch tygodni. Co istotne, aby uzyskać wypis z rejestru gruntów Starostwo Powiatowe musi dostać od kancelarii notarialnej zawiadomienie o zmianie właściciela działki. Kancelaria notarialna ma miesiąc czasu na zgłoszenie, a drugi miesiąc ma Starostwo na wprowadzenie tych danych do systemu. O zmianie zostaniemy poinformowani listem z Starostwa i teoretycznie dopiero wtedy, możemy się udać po wypis z rejestru gruntów. Mi się udało dostać wypis przed zmianą, prosząc ładnie panią i mówiąc, że mam już wszystkie inne potrzebne dokumenty.
  • Szkic określający w formie graficznej planowany sposobu zagospodarowania terenu, czyli szkic na którym wrysowujemy w zarys działki obrys naszego domu zachowując przepisowe odległości.

  • Szkicu określający gabaryty projektowanego obiektu (rzut parteru, elewacje) – do pobrania z stron z gotowymi projektami. Oczywiście jeżeli na tym etapie nie mamy wybranego projektu, który spełniałby nasze wymagania w 100% możemy załączyć inny, podobny, ponieważ jest to spawa poglądowa.
  • Określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz danych opisujących jej wpływ na środowisko.
    Brzmi groźnie, ale w tej rubryce w formularzu dla domu jednogodzinnego wpisujemy „Brak oddziaływania budynku na środowisko".
  • Umowa na dostawę wody/zapewnienie dostawy (warunki przyłączenia).Na zapewnienie dostawy z wodociągów można czekać nawet dwa miesiące, dlatego jeżeli brakuje nam tylko tego dokumentu, by oddać wniosek, istnieje możliwość wpisania w tej rubryce „sieć wodociągowa lub studnia głębinowa”, aby móc wniosek oddać i uruchomić już cały proces administracyjny,  a w momencie otrzymania warunków, doniesienia ich do urzędu.Wypełniony i zeskanowany wniosek i mapkę wysłałam drogą elektroniczną, a odpowiedź otrzymałam listem poleconym.
  • Umowa na dostawę energii elektrycznej/zapewnienie dostawy. 
    Dla Tauron jest to ten wniosek TUTAJ
    Przewidywana moc przyłączeniowa zależy od tego z ilu i jakich urządzeń zamierzamy korzystać. Ja wpisałam 25 kW, ponieważ wszystkie urządzenia będą na prąd (płyta indukcyjna, piekarnik, czajnik, TV, pralka), a ponadto zastanawiamy się nad pompą ciepła. Moc którą wpisujemy jest orientacyjna i do niczego nas nie zobowiązuje, dlatego moim zdaniem lepiej wpisać więcej, ponieważ wtedy mamy pewność, że taką moc mogą nam dostarczyć w razie potrzeby. Na wydanie zapewnienia o dostawie czeka się ok 2 tygodnie. Wypełniony i zeskanowany wniosek i mapkę wysłałam drogą elektroniczną, a odpowiedź otrzymałam listem poleconym przed upływem dwóch tygodni.
  • Umowa na dostawę gazu (w przypadku istniejącej sieci gazowej w terenie).
  • Warunki podłączenia do drogi publicznej. Moja działka przylega bezpośrednio do progi gminnej, dlatego wpisywałam tam tylko „Urząd Miasta …”
  • Warunki odbioru ścieków.W przypadku braku istniejącej sieci kanalizacyjnej na terenie, dostarczamy warunki odbioru ścieków z szamba, chyba że planujemy budowę przydomowej oczyszczalni ścieków. Wówczas w tej rubryce wpisujemy tylko „przydomowa oczyszczalnia ścieków”.

Do wydania warunków technicznych dostawy mediów potrzebna jest nam mapa zasadnicza w skali 1:500 lub 1:1000.

5 komentarzy

  1. Witam,mam pytanie,czy szkic okreslajacy w formie graficznej planowany sposob zagospodarowania terenu moge sama narysowac na kartce A4??czy sa gdzies przykłady jak prawidłowo wypisac umowy na dostawe wody i prądu??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że można samemu narysować zagospodarowanie terenu. Ja swój zrobiłam w jakimś programie graficznym i wydrukowałam. Natomiast do pozwolenia na budowę, trzeba mieć plan zagospodarowania terenu od architekta. Jak wypisać wniosek powinno być na stronie Taurona. Natomiast co do wody, to już zależy od zarządcy wodociągów, każdy ma inne druki.

      Usuń
  2. Dziękuję za odpowiedź��

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam!
    Czy do pozwolenia na budowę, potrzebna jest decyzja o warunkach zabudowy, jeżeli jest plan zagospodarowania przestrzeni? Czy muszą być oba te "papierki"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie. O wydanie warunków zabudowy występuje się jedynie, gdy nie ma obowiązującego Planu Zagospodarowania Przestrzennego :)

      Usuń

Razem tworzymy to miejsce! Będzie mi miło jeżeli na koniec pod wpisem zostawisz komentarz. Dla Ciebie to moment, a dla mnie istotna wskazówka :)

TOP